„Ha valamit csinálsz, akkor azt csináld rendesen!” – sokszor hallom a fejemben ezt a mondatot. És a napokban elgondolkoztam azon, hogy vajon mi az oka annak, hogy mi pont home staginggel és ingatlanokkal foglalkozunk? Rutinból csináljuk, csak idesodort az élet, vagy tudatosan e mellett döntöttünk? Miért is csinálom? Mit szeretek benne annyira? Mi a fő motivációm?

home-staging

Honnan is indult ez a gondolat

A napokban beszélgettem egy befektetővel, akinek már segítettünk több ingatlan értékesítésével kapcsolatban, köztük a Mályva utcai lakások eladásában is. Tulajdonképpen azért keresett fel, mert egy újabb projektje indul, ezúttal Balatonon, ahol egy 4 lakásos társasházat építenek, és az összes ingatlant értékesíteni szeretnék. A segítségemet kérte abban – most már rögtön a projekt elején – hogy lakberendezői szemmel nézzem át az építész terveit, és még most az elején úgy alakítsunk ki mindent, ahogy az ingatlaneladási és home staging szempontból a leginkább megfelelő lesz.

Annyira hálás vagyok, amikor a tanácsaink alapján a szakemberek tudatosak, figyelnek a részletekre, tanulnak az esetleges korábbi hibáikból és átmennek az üzeneteink. Olyan sok ingatlanfejlesztő nem figyel erre, nem kellően körültekintő a tervezés során és később ez nagyon sok plusz munkát, kidobott pénzt jelent a befektetőnek, vagy akár az új tulajdonosnak egyaránt…

Tapasztalat, hogy az új építésű – akár több száz lakásos – társasházak esetében is rendszeresen rossz helyen vannak a konnektor és lámpakiállások, nem fér el egy normális méretű franciaágy a hálóban, vagy például 2 toalett van betervezve egy 40 nm-es, másfél szobás lakásba. Vajon miért nem konzultálnak lakberendező – vagy még inkább home stager beállítottságú lakberendező – kollégával a tervezések során? Vagy ha mégis, akkor hogyan születnek ezek az élhetetlen térmegoldások?

Ahogy beszélgettünk a befektetővel, teljesen belelkesültem, és éreztem, ahogy beindul a fantáziám a projekttel kapcsolatban, mekkorák lesznek a lakások, ki lesz majd a célcsoport, mit hogyan kellene kialakítani, szauna a kertben, a teraszról balatoni panoráma, kertipartik az udvaron ésatöbbi. Annyira jó érzés volt, éreztem, ahogy folyamatosan töltődöm, áramlott az energia rendesen. ❤

Előzmények

Közben persze beszélgettünk a legutóbbi közös projektről is. A befektető az kérdezte tőlem:

– Barbi, de most őszintén, te gondoltad volna, hogy ilyen gyorsan eladjuk az összes lakást?

Háttér

A Mályva utcai projektről van szó, ahol a befektető egy hatalmas villaházból alakított ki egy 5 lakásos társasházat. Az ingatlanfejlesztők körében nagyon népszerű megoldás, hogy lényegében tervezőasztalról adják el az új építésű lakásokat, és akár az ilyen átalakított társasházak esetében sem nem viszik el kulcsrakész állapotig az ingatlant, megállnak inkább 90-95%-os készültségi fokon, és az új tulajdonosra bízzák a végső burkolatok kiválasztását, berendezés megálmodását stb. (Ennek habár megvannak az előnyei is, pont amiatt, mivel a tulajdonos nincs jelen a végső kivitelezés során, számtalan buktató is lehet benne, hiszen – tapasztalatink szerint – a kivitelezésnél egyáltalán nem figyelnek a részletekre… Előfordult pont egy tavalyi munkánknál, hogy nem lehetett bemenni a fürdőszobába, mert a fürdőszoba ajtaja beleütközött nyitás közben a WC-be vagy például a fürdőbe nem lehetett feltenni egy tükröt a mosdó feletti részbe, mivel pont ott volt 3 konnektor.. Mindezt persze burkolás után láttuk, hiszen addig nem lehetett megtekinteni a lakást.. Hoppá 😂 Valószínűleg ez annak is köszönhető, hogy miután a beruházó/kivitelező már eladta a lakást, nem sok érdeke fűzödik ahhoz, hogy rendesen meg is csinálja… Persze nem szeretnék általánosítani, ez csak a mi tapasztalatunk…)

Nos, a mi befektetőnk körülbelül 1 évig már hirdette a lakásokat 90%-os készültségi fokon. Ezalatt az idő alatt az 5 lakásból mindössze 1 lakást adott el, érdekesség, hogy az az 1 lakás volt az egyetlen, mely 100%-os készültségi fokon volt. Aztán megelégelte a nyögvenyelős értékesítést, és megkeresett minket. Helyből onnan kezdtük, hogy a 4-ből 3 lakásnál át kellett variálni az alaprajzot, át kellett helyezni a konyhát, vagy ki kellett alakítani egy plusz szobát a legoptimálisabb és funkcionális életterek létrehozásának érdekében. Majd miután felhoztuk az összes lakást 100%-ra, majd berendeztük és stylingoltuk az egyik bemutató lakást – tehát teljes körű home staginget kapott az ingatlan -, a lakások eladása a következőképpen alakult:

  • A meghirdetés után az első 90 milliós ingatlanra 1 héten belül megérkezett a vevő a befektető által korábban
  • meghatározott vételár feletti áron. (Több milliós pluszban voltunk még a ráfordítások figyelembe vétele mellett is. Emlékezzünk vissza, hogy korábban – 1 évig jóval alacsonyabb áron eladhatatlan volt a lakás…)
  • A második 90 milliós lakást 1 hónap leforgása alatt adtuk el, szintén irányáron, szintén több milliós profittal.
  • A tetőtéri lakásnál beraktunk egy plusz szobát, és már a kialakítás alatt – az új alaprajzok alapján – meglátta benne az új tulajdonos a lehetőséget és azonnal lefoglalózta.
  • Később, a félszuterén szinten lévő, 2 szobás, kertkapcsolatos – hendikeppel induló, tulajdoni lapon IRODA besorolású – ingatlan, az adottságaihoz képest nagyon magas áron, mindössze 2 hét alatt szintén elkelt. Ez utóbbi még minket is meglepett.
  • Az összes lakás irányáron, illetve nagyon minimális alkuval kelt el, a befektető által korábban meghatározott vételárhoz képest jóval magasabb összegekért (plusz költségek figyelembe vételével természetesen), és mindössze pár hónap leforgása alatt eladtuk az összes lakást, összesen közel 300 millió forintos összértékben.
  • Itt nagyon fontosnak tartom megjegyezni, hogy az értékesítést is mi koordináltuk ennél a projektnél. Ez azért lényeges, mert sokszor tapasztaljuk, hogy az általunk felkészített lakásokat mi tudjuk a legjobb áron és legnagyobb hitelességgel értékesíteni. Sokszor szembesülünk azzal, hogy más ingatlanközvetítők, vagy akár az ingatlan tulajdonosa sem képes olyan mértékben hinni abban, amit csinálunk, mint mi magunk… És ez nem feltétlenül arról szól, hogy ne lennének jó szakemberek, vagy értékesítők, hanem inkább arról, hogy mi vagyunk benne a teljes ingatlan felkészítési folyamatban, zsigerileg érezzük a lakást, én konkréten hiszek abban, hogy benne vannak a beletett energiáink, és ez mindig megtérül. 🙂
A képen a Mályva utcai projektünk tetőtéri lakása látható, ahol a 3 szobából 4 szobát alakítottunk ki, kb 5 millió forinttal nőtt meg így az ingatlan piaci ára, maximum 300 ezer forintos “befektetés” volt. 
home-staging

Visszatérve a sztorira..

Tehát amikor a befektető utólag még mindig megdöbbenve tudakolta, hogy most őszintén, gondoltam volna, hogy ennyire gyorsan lefut ez a projekt??

Azt válaszoltam, hogy igaziból még én sem gondoltam, hogy ez ennyire egyszerű lesz…

No de tegyük ezt helyre.. Mert a hitetlenkedésem nem a home stagingnek szólt, hanem a vírusnak.. vagyis csak a COVID miatt volt bennem kétség…

Rendkívüli módon hiszek a home staging erejében, és úgy gondolom, hogy az eladónak és vevőnek egyaránt tökéletes megoldást kínál. Az eladónak abszolút előny, hiszen magasabb áron, gyorsabban adhatóak el az ingatlanok a home staging alkalmazásának segítségével, a vevő pedig egy számára valódi értéket képviselő ingatlant kap. Mindezt az is bizonyítja, hogy az elmúlt évek több mint 50 projektje során egyetlen olyan ingatlanbefeketetési projektünk sem volt, ami veszteséges lett volna, még a pandémia időszaka alatt sem, pedig azért itt tapasztaltunk, főleg a belvárosban árcsökkenéseket. De az elmúlt években volt olyan projektünk is, amit 60%-os profittal zártunk (tény, hogy az ilyen magas profitoknál az ingatlanárak emelkedése is közrejátszott.) Emellett, ha mélyen őszinte akarok lenni, akkor ennél a Mályva utcai projektnél kicsit féltünk. No nem az eladástól, hanem inkább a piactól, hiszen tavaly ilyenkor még senki nem tudta, hogy mi fog történni pontosan, nem tudtuk, hogy hogy alakul az ingatlanpiac a pandémia időszaka alatt. Nos, jelentem, hogy mi közel 300 millió forint értékben adtunk el 4 db lakást, Zugló legszebb részén, piaci ár felett, pár hónap alatt, a legnagyobb lezárások idejében…

A beszélgetésünk alatt megköszöntem a befektetőnek, hogy ismét minket választ és velünk szeretne együtt dolgozni ennél az új, balatoni projektnél is. Mire azt válaszolta, hogy Barbi, nem sok olyan lakberendezőt ismerek, aki ennyire képben lenne az ingatlanpiaccal, ennyire sok valódi ingatlanbefektetési tapasztalata lenne, és ilyen komoly, minőségi munkát tesz le az asztalra. Mindezt úgy, hogy komolyan figyelembe veszi, hogy itt abszolút egy befektetésről van szó, és bár jó minőségű, de mégis ár-érték arányban megfelelő anyagokat, bútorokat, kiegészítőket választ. (mondjuk ebben sokat segít a közgazdász végzettség valljuk be – a szerk. 😂)

Nagyon jól esett, amit mondott. Emellett tény, hogy az a tapasztalat és tudás, ami nekünk van, az lényegében aranyat ér, de legalábbis bármely lakás esetében tutira milliókat, és ezt tényleg projektről projektre bizonyítjuk. Ettől függetlenül a home staging hatékonysága és varázslatos ereje még minket is meglep néha.

No de kicsit elkanyarodtam. Ugye onnan indultam, hogy miért is foglalkozunk mi ezzel?

A beszélgetésünk közben felmerült bennem a kérdés, hogy mégis mi az, ami igazán motivál, mitől leszek ennyire lelkes ilyenkor amikor tanácsot adunk az ingatlanok eladásra történő felkészítésével vagy eladásával kapcsolatban?

Honnan jön ez a tűz? Milyen szenvedély hajt, miben látom a lehetőséget?

Azt hiszem az igazi szikra mindig az, hogy valami újat hozhatunk létre, valami szépet, valami gyönyörűt és közben igazán hasznosat: valódi értéket teremtünk. Minden lakást úgy kezelünk, mintha a sajátunk lenne, sőt, mintha mi laknánk majd utána benne, legyen az egy saját ingatlanbefektetés, vagy egy külső befektetőnek készülő projekt.

Amikor a nulláról indulunk, sokszor még csak a téglafalak vannak, de mi már akkor látjuk magunk előtt, hogy mi lesz belőle, ha nincs is meg az összes kép a falon, de tudjuk, látjuk magunk előtt a lakást, és hogy kik fognak ott élni. Elképzeljük a kislakásban élő fiatal párt, akik a kanapén ülve nassolják a fűszeres tacot, miközben a Netflixen nézik a kedvenc sorozatuk legújabb évadát, vagy a kisgyermekes családot, ahol a nappali közepén éppen legoból készül a katonai hadibázis, vagy akár a munkából hazatérő, megpihenni vágyó, érett nőt, aki kiül a panorámás teraszra, hogy kortyoljon egy pohár chardonnay-t.

Annyira izgalmas, teremtő érzések kavarognak bennem, amikor megálmodom, hogy hogyan is lenne a legjobb az adott ingatlan kialakítása. Amikor pedig végre elkészül a csodalakás, akkor az egyik kedvenc részem, amikor visszaemlékezünk arra, hogy honnan is indultunk – ugyanis mi is hajlamosak vagyunk a folyamat során elfelejteni, hogy mi is volt a kiindulópont, ezért is szeretem annyira az előtte-utána képeket, mert minket is mindig szembesít. Nagyon magával ragadó érzés az, hogy én például bármikor is visszamegyek az általunk felkészített lakásokba, minden egyes alkalommal meghatódom, hogy mennyire gyönyörű minden. Mindig rácsodálkozom egy-egy tükörre, párnára, lámpára, takaróra, hogy jajj, ez is mennyire szép, meg az is mennyire jó, pedig hát én rendeztem be, tehát elvileg tudom, hogy a tudásom legjavát hoztam, és hogy megvan a harmónia, egyszerűen egyben van az egész… De mégis ez van! Újra és újra hatással van rám és egy megmagyarázhatatlan bizsergés és végtelen öröm tölt el ilyenkor… ❤

A tűz tehát bennünk van, a mindennapjainkban, és biztos vagyok benne, hogy ezáltal átkerül az összes lakásunkba is, mert mindegyiket szívvel-lélekkel csináljuk… 🏠❤